حرفه و فن
 
 



جمعه 15 آبان 1394برچسب:pdf,آموزش بریکس کد,آموزشBricsCAD,BricsCAD, :: 1:34 ::  نويسنده : نبی جنادله
سه شنبه 14 مهر 1394برچسب:برق,نهم متوسطه,کار و فناوری, :: 1:34 ::  نويسنده : نبی جنادله
یک شنبه 14 ارديبهشت 1393برچسب:پروژه,گلدان,هفتم,اول متوسطه اول, :: 2:17 ::  نويسنده : نبی جنادله
چهار شنبه 24 مهر 1392برچسب:, :: 21:19 ::  نويسنده : نبی جنادله
پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:نوجوانی,بلوغ,والدین,پدر,مادر, :: 1:10 ::  نويسنده : نبی جنادله

به نام خدا که دل ها تنها بایاد او آرام می گیرد

والدین و نوجوانی

همه ی ما- پدران و مادران- دوران نوجوانی و بلوغ را گذرانده ایم. همه ی ما مشکلات و نابسامانی های آن دوران را لمس کرده ایم. در برخورد با فرزندمان آن دوران را فراموش نکنیم و نیازها و شرایط و مقتضیات آن دوران را به یاد آوریم. در رفتارهایمان با نوجوانان دقت کنیم؛ چون هر گونه رفتاری چه مثبت و چه منفی تأثیرات زیادی در طول زندگی بر آن ها بر جای می گذارد. فرزندان ما امانت خداوند هستند که آفریدگار در اختیار ما قرار داده است. خوب امانتداری کنیم و انسان های شایسته و مفید به جامعه تحویل دهیم. نگوییم «مگر پدران و مادران ما به این مسائل توجه کرده اند؟ مگر ما به جایی نرسیدیم؟ همانگونه که ما در زندگی موفق شدیم فرزندان ما هم به جایی خواهند رسید». جواب این است: از کجا معلوم که منشاء بسیاری از ناهنجاری های ما همان رفتارهای غلط والدین ما نباشد؟ اگر اولیاء ما به این مسائل توجه می کردند و در تربیت ما آن ها را مد نظر قرار می دادند، چه بسا ما افراد موفق تر و مفیدتری برای جامعه می بودیم. از جهت دیگر امروزه به دلیل گسترش وسایل ارتباطی دستیابی ما به اطلاعات در باره دوران نوجوانی و اثرات برخورد با نوجوانان بسیار آسان است؛ که پدران ما از آن ها محروم بوده اند. از طرف دیگر اگر ما تجارب و دانش خود را در اختیار دلبندانمان قرار ندهیم، به دلیل وجود رسانه های مختلف و غیر قابل کنترل چه بسا فرزندان ما اطلاعات نادرست را از منابع غیر معتبر و گاه هدفدار کسب بکنند و راه به بیراهه ببرند. دقت داشته باشیم که نوجوانان ما در دوران متفاوت با شرایط ما زندگی می کنند. آنان در معرض انواع بمباران های رسانه ای قرار دارند. محیط زندگی آنان متأثر از انواع جلوه های انحرافی می باشد که در زمان ما وجود نداشته است. باور داشته باشیم که محیط زندگی من وشما بسیار پاک تر و سالم تر از زمانه ی حاضر بوده است. خواسته های نوجوانان ما بسیار گسترده تر از خواسته های ما می باشد که به ناچار باید بسیاری از آن ها را فراهم کنیم ؛ چرا که اغلب آن ها به حق لازمه ی زندگی امروزی اند و اگر فراهم نشوند نوجوان ما از طرق دیگر به آن ها دست خواهد یافت. در برخورد اولیاء و مربیان با نوجوانان به نکات زیادی باید توجه کرد. در ذیل به بعضی از این نکات اشاره می شود:

 · احترام به نوجوان: با رفتارهایمان به نوجوانمان نشان دهیم که او بزرگ شده است. او شایسته ی احترام است. در کاهای مختلف( ابتدا در کارهای خرد و کوچک و به تدریج و پس از ایجاد ظرفیت مناسب در او در کاهای کلان و بزرگ) با او مشورت کنیم.

· ابراز علاقه و محبت به نوجوان: در این دوران نوجوان نیاز شدید به محبت دارد. نشان دهیم که اورا درک می کنیم. با او صمیمی باشیم. در باره ی دوران نوجوانی خود تا جایی که از محذورات تجاوز نکنیم با او صحبت کنیم. و به او اجازه دهیم در این مورد حرف بزند؛ و سخنان او را دلیل بر بی ادبی و بی حیائی او ندانیم.

· در برابر نوجوان خود جبهه گیری نکنیم، حتی اگر بر انجام عملی که از نظر ما ناصواب است، اصرار ورزد. ممکن است ما بتوانیم نظرمان را برای مدتی بر او تحمیل کنیم ولی این روش در دراز مدت اثر بخش نخواهد بود. ما باید او را قانع کنیم که اشتباه کرده است. و این ممکن نخواهد بود مگر این که ما به مرور زمان اعتماد او را جلب کنیم و ثابت کنیم که خیر خواه او هستیم. با او صحبت کنیم اجازه دهیم دلایل خود را مطرح کند و اگر احیاناً دلایل درستی داشته باشیم نظر او را بپذیریم. این نشانه ی عقب نشینی ما نیست بلکه برای نوجوان ما ثابت خواهد کرد که ما افراد منطقی هستیم. و این در آینده به ما کمک خواهد کرد.

· ایجاد عزت نفس در نوجوان: به ارزش های والای انسانی در زندگیمان اهمیت دهیم. شخصیت انسانی خودمان را بالاتر از آن بدانیم که تن به انجام اعمال نا شایست بدهیم. و این را در وجود فرزندمان نهادینه کنیم. اهداف والایی همچون داشتن زندگی سالم، خدمت به پدر و مادر، خدمت به همنوع و جامعه، طلب علم، ایمان و تقوا و ... را برای او ترسیم کنیم تا به اهداف پست راضی نگردد و شخصیت خود را بالاتر از آن بداند که آن را در معرض انواع آلودگی ها قرار دهد.

· شناخت مسائل و مشکلات وعلایق و سلیقه های نوجوان با توجه به عصر و زمانه و برخورد صحیح با آن ها : ممکن است فرزند ما به پدیده هایی اظهار تمایل و علاقه نشان دهد که از نظر ما غیر معقول و نادرست باشد. نظر ما در این زمینه مهم نیست بلکه تا هنگامی که عملی مخالف عرف جامعه و مبانی صریح شریعت نباشد و منطبق بر امکانات ما باشد انجام آن اشکالی ندارد. سخت گیری بی مورد و محدود کردن نوجوان بدون هیچ دلیل شرعی و عرفی منجر به طغیان او حتی در برابر خواسته های مشروع ما خواهد شد. برای مثال مشاهده می شود که پدران و مادران در مورد لباس نوجوان خود بسیار حساس می باشند. البته باید حساس باشند و حساسیت آن ها قابل تقدیر است. اما در اکثر موارد از حد می گذرد و نوجوان خود را به چند رنگ مشخص و چند شکل معین از لباس محدود می کنند. نوجوان ذاتاً به رنگ های شاد تمایل دارد. کدام عرف و شریعت با این مورد مخالف است.پیراهن آستین کوتاه پوشیدن از نظر کدام مرجع دینی مخالف مبانی اسلامی است و به کدام اصل و یا فرع و یا امر ضروری دین لطمه وارد می کند؟

· دادن آزادی عمل نسبی به نوجوان در این دوران: در این دوران انتظار نداشته باشیم که نوجوان ما کاملاً از ما اطاعت کند. در بعضی از اوقات لازم است که کمی با سعه ی صدر و آسان گیری با او رفتار کنیم. اگر زود رنج است، اگر زود عصبانی می شود، اگر در کنج اتاق خود بنشیند و در جمع خانواده کم تر حاضر می شود، بر او سخت نگیرید که این حالات در این سن طبیعی است. اگر دوست داشته باشد با دوستان خود به بیرون برود، اگر کمی دیر به خانه بر می گردد. با وجود این که از دور مراقب او باشید، بر او سخت نگیرید و ...

· انجام تکالیف دینی: نوجوان خود را به زور وادار به انجام تکالیف شرعی نکنید. بلکه لزوم انجام آن ها و نیاز انسان به تکیه گاه مطمئن  در زندگی که همانا خداوند مهربان است را برای او توضیح دهید. بر انجام مستحبات توسط نوجوان خود اصرار نورزید. اگر احیاناً در بعضی از مواقع به دلیل تنبلی ( مانند خوندن نماز صبح) در انجام واجبی سستی بکند، بر او سخت نگیرید بلکه در فرصت مناسب و با زبان خوش به او گوشزد کنید.

در این مورد مطالب زیاد است که در زیر به صورت فهرست وار اشاره می شود:

· ایجاد سرگرمی سازنده درمنزل و خارج از منزل

· تشویق برای فعالیت درگروه های همسال ازقبیل فعالیت های ورزشی، هنری، درسی و تحصیلی ، تفریحی،‌ آموزشی

· نظارت بر نیازهای بهداشتی و سلامتی از قبیل تغذیه ، ورزش، رفتارهای سالم

· جلوگیری از خشونت و رفتارهای مخرب ، کنترل انگیزه های رفتارهای ناسالم

· کمک به ایجاد اعتماد به نفس و تحت تاثیردیگران نبودن، به نحوی که نوجوان توان تجزیه و تحلیل شرایط وشهامت گفتن« نه» را داشته باشد.

 



دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:نوجوانی,بلوغ, :: 17:37 ::  نويسنده : نبی جنادله

به نام خدا که دل ها تنها بایاد او آرام می گیرد

دوران نوجوانی(2)

تعریف نوجوانی و بلوغ

با اینکه نوجوانی اغلب با جشن و شادی همراه است ولی نوجوانان برداشت خوبی از بلوغ و بزرگ شدن ندارند. اکثر نوجوانان از این دوران می ترسند و از آن نگرانند. بلوغ به مجموعه اي از تغييراتی که در بدن و روان نوجوان بين دوران كودكي و نوجوانی پيش می آيد و تا جوانی ادامه می يابد می گويند. این دوره از سن ۱۱ سالگی شروع می شود و تا سن ۱۸ سالگی ادامه دارد. زمان شروع و پایان آن در دختران زودتر از پسران است.  در این زمان تغییرات سریعی در جسم و روح این افراد رخ می دهد. بلوغ با تغییرات مشخص و رشد سریع در همه اندام های بدن همراه است. تغییرات ناگهانی و سریعی كه هنگام بلوغ اتفاق می افتد، موجب سراسیمه شدن ، دست پاچگی و نگرانی نوجوان می شود. نوجوان تغییراتی در جسم و روح خود احساس میکند. سئوالاتی برای او مطرح میشود و دچار اضطراب می گردد. به خود می گوید این علائم چیست که درمن رخ می دهد؟ آیا این تغییرات طبیعی است؟ آیا در همه اتفاق می افتد؟ چه تغییراتی طبیعی هستند؟ من کی ام ؟..... او نیاز به تطابق با این تغییرات دارد.

چگونه با این تغییرات برخورد کنیم؟

در برخورد با این تغییرات باید به موارد زیر توجه کنید:

1-    باید بدانید که این تغییرات طبیعی است. از این تغییرات ترس و واهمه نداشته باشید.این تغییرات در همه ی افراد رخ می دهد

2-    وقوع این تغییرات نشانه ی سلامتی شما است و از این نظر باید خوشحال باشید.

3-    گرچه چگونگی برخورد با این تغییرات و کنترل آن ها در ابتدا سخت به نظر می رسد، به تدریج راه های مختلفی برای حل این مسئله پیدا خواهید کرد. این تغییرات را به زودی پذیرفته و جزئی از زندگی شما خواهد شد.

4-    این تغییرات ذاتی مقدس دارد و هدفش آماده سازی شما برای برعهده گرفتن مسئولیتهای زندگی اجتماعی و خانوادگی است. این تغییرات دنیای جدیدی از توانایی ها را به روی شما می گشاید و در مقابل مسئولیت های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و از همه مهمتر مسئولیت در مقابل خود و خدای خود را پدید می آورد.

5-    بدانید که هرچه اطلاعات شما از این دوران بیش تر و صحیح تر باشد، در برخورد درست با آن  موفق تر خواهید بود. اطلاعات درست را از والدین و مربیان خود بخواهید؛ در سؤال کردن از این افراد در این مورد ترس و شرم نداشته باشید. زیرا این افراد نیز این مراحل را سپری کرده اند. از دوستان هم سن و سال خود در این باره نپرسید. زیرا آن ها نیز مانند شما نیاز به کمک دیگران دارند و ممکن است اطلاعات غلط به شما بدهند.

6-    ودر نهایت بدانید که این حالات زود گذر است. اما مهم آثار و نتایجی است که ممکن است بر جای گذارند. اگر درست تصمیم بگیرید و اندکی بردباری به خرج دهید و تسلیم خواسته های نا به جا نشوید، این دوران نه تنها سخت بلکه شیرین خواهد بود و خاطرات خوشی از آن خواهید داشت. اما خدای نا کرده اگر درست برخورد نکنید و اطلاعات لازم را از منابع نا معتبر و مشکوک بگیرید و بر تمایلات خود مسلط نباشید، ممکن است تمام زندگی شما دچار نا بسامانی گردد.

در ادامه سعی داریم انواع تغییرات و دگرگونی های این دوران را بر شماریم و اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم و راه های کاربردی و عملی برخورد با این شرایط را به شما پیشنهاد کنیم.                                                                                

                                                                 با آرزوی موفقیت برای شما نوجوانان عزیز

                                                                                              ادامه دارد..............



دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:نوجوانی,بلوغ, :: 1:47 ::  نويسنده : نبی جنادله

به نام خدا که دل ها تنها با یاد او آرام می گیرد

دوران نوجوانی(1)

اهمیت آشنایی با دوران نوجوانی و بلوغ

گاهی پدیده­های جدیدی در زندگی ما اتفاق می­افتد. اگر ما با آن پدیده­ها آشنایی نداشته باشیم، نمی­توانیم با آنها به خوبی برخورد کنیم. در نتیجه دچار اضطراب و آشفتگی می­شویم. شما نوجوانان عزیز دیر یا زود شاهد تغییراتی در جسم، روح و روان و خلق و خوی خود خواهید شد و چه بسا این تغییرات ممکن است برای شما اتفاق افتاده باشد. این تغییرات طبیعی است ودر زندگی هر انسان سالم باید اتفاق بیفتد. این تغییرات نشانه ی سلامتی شما و ورود شما به مرحله ی جدیدی از زندگی است. باید ورود به این مرحله را جشن گرفت؛ به شرط این که درست با آن برخورد کنیم. در زمینه برخورد با دوران نوجوانی و بلوغ هر اندازه آگاهی شما نوجوانان بیشتر باشد، در مسیر زندگی موفق تر خواهید بود. آگاهی نداشتن و یا عدم آگاهی کامل و صحیح، شما  را گیج و سردرگم می کند و این حالات نتایج منفی و زیانباری  برای شما به دنبال خواهد داشت. والدین و مربیان وظیفه دارند اطلاعات کافی در خصوص تغییراتی که در طول و به دنبال دوران نوجوانی اتفاق می افتد به تدریج و با استمرار به شما ارائه کنند. عدم ارائه اطلاعات کافی و صحیح در مورد بلوغ باعث می شود که نوجوانان از منابع دیگر که معمولاً انحرافی است، اطلاعات کسب کنند و این اطلاعات غلط می تواند آن ها را به انحراف بکشاند. . داشتن آمادگی برای بروز این حالات و مشورت با والدین و مربیان می تواند گذر شما را از این دوران آسان تر نماید و سلامت آینده ی شما را تأمین کند. احساسات و تغییرات ایجاد شده را به راحتی و بدون هیچ رودربایستی با والدین و مربیان خود در میان بگذارید. زیرا آنان این مراحل را مانند شما طی کرده اند و کوله باری از تجارب در این زمینه به همراه دارند. بی شک سلامت جسمی، روحی و روانی در این دوران اساس احساسات زیبا و تجربیات موفق است. شما خواه نا خواه بلوغ را تجربه می کنید و تنها با داشتن دانش از وقایع این دوران است که می توانید به خوبی از تغییرات روحی و جسمی خود استقبال کنید و از آن یک فرصت در جهت رشد مهیا  کنید. جوان خود را در میان انبوهی از نیازهای جدید و احساسات نو می بیند، تغییراتی که به خودی خود ذاتی مقدس دارد و هدفش آماده سازی انسان برای برعهده گرفتن مسئولیتهای زندگی اجتماعی و خانوادگی است. این تغییرات دنیای جدیدی از توانایی ها را به روی شما می گشاید و در مقابل مسئولیت های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و از همه مهم تر مسئولیت در مقابل خود و خدای خود را پدید می آورد. سلامت روح و جسم کلید برخورد صحیح با این تغییرات بالقوه مثبت است. شما باید بدانید که چه مسائلی روح و جسمتان را تهدید می کند. باید بدانید که در مقابل توانایی هایی که خداوند به شما اعطا نموده، چه مسئولیت هایی دارید. شما باید روش های حفظ سلامت خود را بشناسید و با آگاهی با تهدیدات بیرونی مقابله کنید و درعین حال از جوانی خود لذت ببرد و آن را در خدمت ارتقاء خود و جامعه به کار گیرید. توجه داشته باشید  که نوجوان در سنین بلوغ نیاز مبرمی به اطلاعات صحیح در زمینه بدن و سلامت خود دارد که باید از راه های صحیح و درست کسب نماید.

                                                                     با آرزوی موفقیت برای شما نوجوانان عزیز

                                                                                              ادامه دارد..............



یک شنبه 15 ارديبهشت 1392برچسب:شاهد طلوع بهمن, :: 11:11 ::  نويسنده : نبی جنادله
یک شنبه 15 ارديبهشت 1392برچسب:شاهد طلوع بهمن, :: 11:9 ::  نويسنده : نبی جنادله

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حرفه و فن و آدرس herfehvafan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 58
بازدید هفته : 340
بازدید ماه : 607
بازدید کل : 26850
تعداد مطالب : 82
تعداد نظرات : 82
تعداد آنلاین : 1